Nye skiver fra EBC bidrar til lenger rekkevidde!

Det er ingen hemmelighet at det er en effektiv måte å øke ytelsen på en bil ved å redusere vekten. Spare vekt på noen områder har langt større innvirkning enn andre.
Spesielt bremsekomponenter, noe som vi forklarer i denne artikkelen.

Et lettere kjøretøy vil akselerere raskere, enklere å styre og det krever mindre energi når du gjør dette. Når det gjelder racing så handler det om å redusere vekten for å oppnå bedre rundetider, for et elektrisk kjøretøy som Tesla Model S eller Model X, betyr det mindre energiforbruk og faktisk økt rekkevidde.

Hvis vi går dypere inn i fysikken, kan vekten til et kjøretøy deles inn i to kategorier.
Vekten som holdes opp av fjærene på bilen (karosseri, seter, passasjerer, bagasje osv.) og vekt som ikke holdes opp av fjærene (hjul, dekk, bærearm, bremser osv.) Den “ufjærede” vekten kan deles ned i to kategorier. Statisk “ufjæret vekt” og roterende «ufjæret» vekt.

Rotasjonsdelen er den viktige delen her. Av de “ufjærede” komponentene roterer felger, dekk og bremseskiver. Alle objekter med masse har Interti. Interti er ganske enkelt hvor motstandsdyktig et objekt er mot å endre bevegelsen. Jo større masse, jo større treghet/Interti.

Når du får en masse roterer raskt, vil den fortsette å gjøre det, og motstår enhver bevegelsesendring. Alle som har prøvd en av de gyroskopiske treningsballene for håndleddet, har følt hvor mye vanskeligere det er å flytte en masse med rotasjonsmessig treghet, enn en statisk masse. (dvs. At ballen utgjør mindre motstand når gyroskopet stopper.)

Nøyaktig det samme prinsippet skjer med bremseskivenes masse når kjøretøyet er i bevegelse. Bremseskivene har roterende treghet som betyr at den «Kjemper» tilbake mot for eksempel akselerasjon og bremsing.

Selv om Tesla modellene har lettmetallfelger som standard (nøyaktig av samme grunn, for å redusere rotasjonsfjærvekten) og til og med leveres med lettere bremsekalipere i aluminium, er de også utstyrt med tunge støpejernskiver, på grunn av kostnader.

Når elektriske kjøretøy er betydelig dyrere å produsere enn konvensjonelle forbrenningsmotorkjøretøy, er det kanskje ikke overraskende at regnskapsførerne vant her. Vi antar at Elon Musk må finansiere romprogrammet på en eller annen måte.

Tesla modeller er dessverre utstyrt med vanlige støpejernskiver som er betydelig rimeligere å produsere, men er en dyr pris å betale for deg som forbruker med tanke på kjøretøyets dynamikk og rekkevidde.

EBC 2-delt fult flytende front skiver er 3,5 kg lettere pr. stk. noe som tilsvarer en vektbesparelse på 7 kg foran. Her spør normalt folk
«ja, men hvor stor forskjell utgjør 7 kg på et kjøretøy som veier 2,100 kg?»

De har et poeng, hvis de ikke overser to viktige elementer.
Bremseskivenes vekt er “ufjæret” og roterende.

Undersøkelser viser at ved å redusere “ufjæret” statisk vekt, sparer man mellom 2 og 5 x fra fjæringsmassen.

Enda mer imponerende har det vist seg at “ufjæret” rotasjonsvekt tilsvarer en vektbesparelse på 10-15 x fra den “fjærede” massen. Dette støttes av uavhengige tester utført av en rekke felgprodusenter. Denne informasjonen ligger lett tilgjengelig der ute, dersom du ønsker å lese mer.

Dette betyr at vektbesparelsen på 7 kg med skivene fra EBC, faktisk tilsvarer å fjerne ca. 70 – 105 kg fra kjøretøyets “ufjærede” masse. Eller for å si det på en annen måte, en voksen passasjer.

Når du gjør matematikken tilsvarer dette en reduksjon i energiforbruket på omtrent 4-6%, eller en økning på 16-24 km i rekkevidde,
ved hver full-ladning*

Når du da vet at du har fått en rekkevidde på 16-24 km ekstra, er jeg sikker på at du er ganske enig i at dette er en hendig økning, og bidrar til mindre «rekkeviddeangst» som EL-bil eiere kjenner på.

Enda bedre, så behøves det ingen modifikasjon for å montere disse bremseskivene. De er direkte erstatning mot de originale og monteres på 1-2 timer med vanlig verktøy.