Bremseskiver

Velg mellom EBC UPR standard skiver som erstatter de originale bremseskivene, eller EBC Sport skiver som kommer I 2 alternativer. Slissede og blindborrede 3GD (TurboGroove) skiver, eller USR stillegående slissa sportskiver (Ultimax Sport Rotor).

Alle EBC bremseskiver er produsert i høykvalitets støpejern identisk til bremseskiver brukt i original produksjon for montering på nye biler, og samtlige av de EBC har laget verktøy for er produsert i EBC´s egen fabrikk i England. For øyeblikket er alle EBC skiver som selges i England og resten av Europa produsert i England, og et stort utvalg av EBC skivene solgt i USA er også produsert i England.

EBC´s fabrikker er i konstant utvidelse og øker produksjon og utvalg hele tiden, men som mange andre produsenter hender det fra tid til annen at EBC også må hente inn produkter fra andre fabrikker/produsenter for å fylle utvalget markedet etterspør. I disse tilfeller gjennomgås faste rutiner for kvalitetskontroll og godkjenning av EBC som spesifisering etter egne normer, tester og analyser ift struktur, strekkfasthet, hardhet og optimale egenskaper og alle skiver kontrolleres for skjevheter og sidekast.

Om du ønsker utvidet informasjon kan du finne det her: EBC bremseskiver Engelsk Info

BESTILL BREMSESKIVER HER!

ebclogo
Produkt Typer
oe

EBC Premium UPR (Ultimax Plain Rotor)
Som en av få gjenverende produsenter leverer EBC et komplett bremseprogram produsert i England. I sin egen fabrikk produserer de bremseskiver i topp kvalitet støpejern og tilsetter kobber for å bedre skivenes evne til å tåle store temperatursvingninger og øke styrken.

EBC produserer sine bremseskiver i G3000 spesifisert støpejern som du kan se spesifikasjoner/egenskaper på her: G3000 Spec/properties

EBC Skivene er støpt med material styrke 150Nm/m2 med nøyaktig kontrollert variasjon i overflate hardhet på mindre enn 20HB og er CNC maskinert til en overflate toleranse på mindre enn 0,05mm, to tusendels tomme. Anbefalt maksimum sidekast ved montering er derfor 0,1mm. / 4 tusendels tomme TIR (Total Indicator Reading, ref. Mikrometer!)

Montering av bremseskiver med sidekast over disse anbefalte grenser vil resultere i vibrasjoner etter 4000-6500km. Pga det vi kan kalle STF (Skive Tykkelses Forskjell), eller rett og slett forskjell i tykkelse på skivas overflate pga for høyt sidekast ved montering. Dette skjer da høyeste punkt på skiva subber punktvis borti bremseklossene og det blir gradvis slitt mer på disse punktene enn på hele skivas diameter/overflate og vibrasjoner oppstår. En annen årsak til ujevn slitasje er ofte bremsekalipere som henger på, eller trekker/skyver skjevt pga rust og dårlig vedlikehold.

Dette er ingen garantisak da årsaken er feilmontering, dårlig rengjøring eller skjevheter i nav mm. Bremseskiver skal monteres på helt rene nav, rensket for støv, møkk, rust og avleiringer. Og det skal absolutt ikke brukes kobberpasta e.l på navflaten mellom skive og nav ved montering. Disse stoffene inneholder slipematerialer og kan skape sidekast på lik linje med rust og andre partikler på navet!

Bremseklosser SKAL byttes ved skivebytte. Det skal ikke monteres gamle brukte bremseklosser på nye skiver!

Du kan bytte bremseskiver og bremseklosser på et lukket bremsesystem, MEN ikke under noen omstendighet skal bremsesystemet åpnes av personer uten kvalifikasjoner og fagkunnskap og når bremseslanger og bremsevæske må byttes skal det gjøres på et autorisert verksted av faglært personell!

Tenk sikkerhet og langsiktighet ved valg av komponenter. Spør gjerne salgstedet hvor produktene er laget og etter hvilke normer og retningslinjer. Husk at bremser og understell (støtdempere, fjærer) er viktige sikkerhetskomponenter på et kjøretøy, og dette må absolutt ikke underprioriteres. Det finnes mye du kan spare penger på – Men når det gjelder bremser og understell kommer kvalitet og sikkerhet først!

usr-rotor-new-full

EBC USR Ultimax Sport Rotor
Slissede bremseskiver i nytt ”stillegående” design. Passer perfekt i kombinasjon med EBC Greenstuff og Redstuff klosser, eller andre lignende type sportsklosser med høyere friksjon (effekt) enn originalklosser. USR skivenes spesialdesign gjør at skivene er stillegående samtidig som de har fordelene du får ved slissede bremseskiver som at de fjerner gass, støv og rusk fra overflaten og sørger for parallell slitasje av bremsebelegget.

Slissede bremseskiver kan bidra til betydelig forbedring av bremse effekt og levetid ved bruk av et passende bremse belegg i høy friksjon, type sport, premium e.l. (Greenstuff, Redstuff C, Yellowstuff R)

EBC har gjennom årene solgt og testet tusenvis av bremsesett og har meget god erfaring og kompetanse på kombinasjoner av klosser og skiver, hva som passer og ikke passer sammen.

I flere tilfeller viser det seg at slissede og/eller hullborrede bremseskiver blir solgt som et ”kult å ha” produkt ift utseende og ikke funksjon og at det da ofte selges denne type bremseskiver uten å tilby passende bremseklosser som har friksjon nok til å kompensere for mindre overflate / friksjonsflate på skivene. Det betyr at du får dårligere bremse effekt istedet for å bedre effekten ved å legge til noen kroner ekstra og få tilpassede klosser som kan kombineres med slissede/borrede skiver!

Skal du montere slissede eller borrede/hullborrede bremseskiver skal du Alltid be om klosser med bedre effekt/friksjon enn originale bremseklosser eller rimelige varianter av ettermarkedsklosser for å få riktig effekt og funksjon.

USR skivene i kombinasjon med EBC Greenstuff og/eller Redstuff C klossene er en sikker vinner både når det gjelder bedre effekt, utseende og ikke minst mindre støv og vedlikehold av fine kostbare felger – altså, ikke bare bedre utseende, men også bedre sikkerhet og holdbarhet!

gd-rotor-new-full

EBC Turbo Groove
EBC turbo Groove bremseskiver -Super oppgradering for sportslig bruk og egner seg utmerket til banekjøring!

EBC`s unike slisser drar med seg kald luft under klossen ved hard nedbremsing og reduserer temperaturen samtidig som de bidrar til fjerning av støv, fukt, gasser o.l fra overflaten.

Slissene går helt ut og bidrar til parallell slitasje av klossene og bedrer effekten.

EBC skivene er blindborret, dvs at de ikke er borret helt igjennom, men kun nok til at det har en praktisk betydning og funksjon ift nedbryting av overflategasser. Blindborringen forhindrer sprekker som ofte forekommer på hullborrede bremseskiver!

Turbo groove skivene brukes av mange til full racing og banekjøring, spesiellt der hvor det ikke er mulig eller lov å bygge om til større bremser.

GD skivene er fortsatt vår bestselger og har blitt spesielt populær blant Driftere gjerne da i kombinasjon med bestselger klossen Yellowstuff R

 

bsd-rotor-new-full

EBC BSD BLADE
Blade Disc fra EBC for sport og racing er laget med grunnlag i HCD skivene som har høyere innhold av karbon og silicon.
EBC BSD Blade Disc, bremseskier for sport og racing med høyt karbon innhold for bedre styrke og holdbarhet. Nytt V-slisse design fjerner støv og fukt på raskest mulig måte fra skivens varmeste område midt på bremseflaten. Perfekte skiver for trackday og racing. Kombineres med Yellowstuff R, Blue NDX eller Orangestuff racing.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *