1961 var året da grunnlaget for et selskap som radikalt skulle endre kun en komponent til noe særegent med sin egen unike identitet, både når det gjelder estetikk og ytelse. I 2021 feirer Brembo 60 år med historie.
Et gründereventyr gjennomsyret av teknologisk innovasjon og kontinuerlig utvikling innen design og ytelse, noe som er resulterte til at de nå i dag er ledende innen Motorsport. I over 50 år har Brembo’s vekst blitt spekket med store teknologiske, sportslige og kommersielle suksesser, noe som har gjort selskapet til en ledende aktør i Italia og over hele verden – et merke som er synonymt med «Bremser» over hele verden. Det startet med produksjon av de første komplette bremsesystemene montert som standard på Guzzi og Laverda motorsykler i 1971, Formel 1 leveranser til Ferrari i 1975, den første aluminiumskaliperen og de første karbonskivene på 1980 tallet. Deretter ble Brembo børsnotert og åpnet nye fabrikker i flere andre land.
1960
Starten
Brembo ble grunnlagt bare noen få kilometer utenfor Bergamo i 1961 av Emilio Bombassei, faren til nåværende president og CEO, Alberto Bombassei.
Det startet som et lite mekanisk verksted men fikk fort prestisjetunge kunder som Alfa Romeo. 1964 var et historisk år for Brembo, da selskapet startet produksjon av de første italienske bremseskivene til reservedelsmarkedet. Rett etterpå ble produksjonen utvidet til å omfatte andre bremsekomponenter. Kompetansen og spesialiseringen Brembo satt på førte til internasjonal anerkjennelse, dette banet vei for Brembo til å bli ledende på det europeiske markedet innen brems.
1970
Triumfer på alle baner
Da Brembo begynte å levere til Moto Guzzi i 1972, ble Brembo merket assosiert med Europas beste motorsykler.
Like etter hadde Brembo sikret seg en ledende posisjon innen motorsykkel brems. Men det største vitnesbyrdet om kvaliteten og teknologien til Brembo kom i 1975, da Enzo Ferrari ba det Bergamo baserte selskapet om hjelp til de mest prestisjefylte racingbilene i Formel 1.
Det tok ikke lang tid før Brembo var det ledende navnet i motorsport. Siden den gang har utallige Racing Team som bruker Brembo bremser vunnet hundrevis av verdensmesterskap i alle mulige bil og motorsykkel kategorier.
1980
Innovasjon og vekst
Fra begynnelsen av 1980-tallet var hovedfokuset til Brembo å utvikle innovative produkter, med en tydelig strategi for utvidelse innen spesialiserte områder for personbiler til motorsport og motorsykler. I 1980 lanserte de en aluminiumskaliper for biler som var revolusjonerende både i design og materialer som ble brukt. Denne nye kaliperen ble gradvis tatt i bruk av bilprodusenter som Porsche, Mercedes, Lancia, BMW, Nissan og Chrysler.
Fra midten av 80-tallet bestemte Brembo seg for å utvide virksomheten til skivebremser for industrielle kjøretøy og bli en strategisk leverandør for Iveco, Renault Industrial Vehicles og Mercedes.
I 1983, for å gi seg selv et mer internasjonalt omfang, gikk Brembo med på å kjøpe Kelsey-Hayes, en amerikansk bremseprodusent for å forberede seg for fremtidens utfordringer.
1990
Et Italiensk selskap igjen
Mars 1993 trakk Kelsey-Hayes seg som aksjonær i selskapet, som en konsekvens av en ny strategi. Brembo bestemte seg for å fokusere på selskapets fremtid og indirekte på konkurranseevnen til den italienske produksjonsindustrien, og hente styrke fra ekspertisen til lederpersonalet.
Da selskapet kjøpte tilbake aksjeposten til Kelsey-Hayes, var målet oppnådd. Selskapet fortsatte å vokse gjennom de påfølgende årene og ble notert på Milanos børs i 1995, en suksess som ble oppnådd gjennom intenst teamarbeid.
2000
Utvidet merkevaren globalt
Brembo innviet det nye årtusenet med en strategi for markedsutvidelse, og anskaffet det brasilianske selskapet Alfa Real Minas for bearbeiding av bremseskiver til bil. Brembo kjøpte også det britiske selskapet AP Racing Limited, som er spesialisert i produksjon av bremse- og clutchsystemer for racerbiler og motorsykler og for sportsbiler med høy ytelse.
For å styrke sin tilstedeværelse i motorsykkelsegmentet, kjøpte Brembo 70% av Marchesini, et selskap som spesialiserer seg på produksjon av magnesiumhjul til motorsykler.
2000 markerte også et avgjørende skritt fremover i Brembo’s inntog i det strategisk vitale kinesiske markedet, med etableringen av et samarbeid med Yuejin Motor Group og grunnleggelsen av selskapet Nanjing Yuejin Automotive Brake System for produksjon av bremsesystemer for biler og nyttekjøretøy.
Siden 2008 har Brembo hatt 70% av aksjene i NYABS. I januar 2010 kjøpte Brembo Nanjing Foundry Co. Ltd et støpejerns støperi fra Donghua Automotive Industrial Co. Ltd, et medlem av Saic-gruppen, Kinas ledende produsent av biler og nyttekjøretøy.
Denne operasjonen konsoliderte Brembo-konsernets fotfeste i Kina ved å bidra til etableringen av et integrert produksjonssenter i Nanjing, komplett med støperi- og maskineringsanlegg for bremsekaliper og skiver for biler og nyttekjøretøy.
Anlegget er nå i stand til å tilby bremsesystemer til det kinesiske markedet som oppfyller Brembo’s standarder for ytelse, design og komfort.
I løpet av det siste tiåret har Brembo også sett med stor interesse på det indiske markedet. I 2005 ble det Pune-baserte KBX Motorbike Products Private Ltd. opprettet, et samarbeid mellom Brembo og Boschs indiske datterselskap, Kalyani Brakes Ltd., for produksjon og kommersialisering av motorsykkelbremsesystemer.
2009 var nok et merkeår da Brembo innviet sitt nye anlegg i India for produksjon av bremsesystemer for motorsykler og scootere, og lanserte det nye merket Bybre (en forkortelse av «By Brembo») dedikert til bremsesystemer for scootere og små og mellomstore motorstørrelse på motorsykler (opptil 250 cc) for BRIC-markedene (Brasil, Russland, India og Kina) og andre land i Sørøst-Asia (ASEAN).
I Europa investerer Brembo i Polen, hvor konsernets tredje støperi i 2006 ble åpnet i Dabrowa Gornicza for å optimalisere produksjonen av bremseskiver.
I 2010 startet byggingen for utvidelsen av dette industrisenteret, innviet i oktober 2011, for bil- og kommersielle kjøretøy, med et mål om å doble salget av bremseskiver.
2007 var et spesielt viktig år for Brembo: det nye forsknings- og utviklingssenteret ble innviet i Kilometro Rosso Technology and Science Park, som har over 500 ingeniører, designere og teknikere som jobber med forskning og utvikling.
I mellomtiden fortsetter selskapet sin strategi for internasjonal vekst, og anskaffer Hayes Lemmerz International i USA: en divisjon bestående av to fabrikker (ett nær Detroit, Michigan og et annet i Mexico) som produserer bremseskiver og tromler til biler og nyttekjøretøy for det nordamerikanske markedet.
Brembo’s aktiviteter i Øst-Europa ble ytterligere konsolidert i 2010 med en investering på over 35 millioner euro i Tsjekkia til et nytt anlegg for bilbremsesystemer.
Dette trekket førte selskapet for første gang til mid-premium segmentet, og jobbet med kunder som Land Rover, BMW, GM og Audi.
Karbon keramisk teknologi
Brembo har alltid vært en pioner innen bruk av innovative materialer for kontinuerlig å forbedre ytelsen og holdbarheten til produktene. Karbon / karbon har blitt brukt siden 1970-tallet i bremsesystemer for luftfart og siden 1980-tallet i motorsport. Siden 2000 har karbonkeramikk (CCM) også blitt brukt i produksjonen av bremsesystemer for sportsbiler, siden det gir betydelige fordeler når det gjelder ytelse i både våte og tørre forhold, vekt, komfort, korrosjonsbestandighet og holdbarhet.
For å utvikle best mulige applikasjoner for dette innovative materialet ble selskapet Brembo Ceramic Brake Systems SpA grunnlagt i 2003 i den nye ”Kilometro Rosso” Science and Technology Park i Stezzano. Dette var et samarbeid mellom Brembo og Daimler Chrysler AG for utvikling og produksjon av karbonkeramiske bremseskiver.
Daimler trakk seg deretter ut av satsingen mens Brembo fortsatte i denne retningen med SGL Group, som utgjorde et likeverdig samarbeid i mai 2009 dedikert til karbonkeramiske bremseskiver – Brembo SGL Carbon Ceramic Brakes. Selskapets oppdrag er å utvikle bremsesystemer i karbonkeramikk og å produsere og kommersialisere karbonkeramiske bremseskiver eksklusivt for bil- og kommersielle kjøretøy.
Det langsiktige målet for selskapet, som er aktivt engasjert i forskning og utvikling av innovative materialer, er å utvikle en ny generasjon CCM-bremseskiver for større applikasjoner. Brembo SGL Carbon Ceramic Brakes sysselsetter i sine to anlegg på Stezzano, i Kilometro Rosso Science and Technology Park, og i Meitingen i Tyskland. Kundens portefølje inkluderer prestisjefylte bilmerker som: Aston Martin, Audi, Bentley, Bugatti, Daimler, Ferrari, General Motors, Lamborghini og Porsche.
Brembo’s vekst i Nord Amerika
I 2014 ble Nord-Amerika et mål i Brembo-konsernets internasjonaliseringsprosess: selskapet innviet fabrikken i Michigan for å produsere bremsesystemer for sine viktigste bilkunder i det nordamerikanske markedet.
Rett etterpå kunngjorde Brembo byggestart på støpejernstøperi i Michigan, i et område ved siden av det nye anlegget i Homer, og startet prosessen i USA med vertikal integrering av produksjonskapasitet. Støperiet, sammen med de tekniske avdelingene og lageret, dekker et område på 30.000 kvadratmeter og har i alt gitt 250 nye arbeidsplasser på kontorene i Homer og Plymouth.
I 2015 startet endelig bygging av et støperi og et nytt anlegg for produksjon av aluminiumkaliper i Escobedo, Nuevo Leon, nær Monterrey i Mexico. Anlegget vil startet produksjonen i 2016 og var i full drift innen utgangen av 2018. Produksjonen på det nye stedet skulle være dedikert til de viktigste europeiske, asiatiske og amerikanske produsentene av originalutstyr (OEM) som allerede er til stede eller er i ferd med å etablere produksjonsanlegg i Mexico, så vel som til de som kjøper Brembo produkter i USA.