Bremsefeil topper statistikken – Feil knyttet til bremser er den mest vanlige årsaken til at kjøretøy ikke går gjennom EU-kontrollen.
Nesten 34 prosent ble ikke godkjent grunnet bremsefeil.
Nærmere 31 prosent ble ikke godkjent grunnet feil knyttet til lykter, refleks og elektrisk utstyr. For aksler, hjul, dekk og hjuloppheng var andelen 27 prosent, opplyser Halvorsen hos Statens vegvesen.
Vi i Brakes Norge mener at rust på bremseskiver skyldes
en god kombinasjon av lite bremsing, salting, dårlig vedlikehold med tanke på vask, spesielt på vinterstid, utfordrende klima med fire årstider og ny teknologi der EL og hybrid biler bremser store deler med motoren.
Et godt tips fra vår side er å montere på klosser som er helt fri for kobber og tungmetaller (ref. vår Ultimax2 bremsekloss) + skiver som er lakkerte med rustbeskyttende coating, som vil beskytte de områdene utenfor sliteflaten.
Ellers så gjelder det å utføre vedlikeholdsbremsing en gang i blant. Gjerne av og på motorvei med gode jevne nedbremsninger, slik at systemet får aktivisert seg.
2018
Kontrollkapittel | Antall kontrollerte | Antall ikke godkjent |
0. Identifkasjon av kjøretøyet | 1 272 895 | 8 939 |
1. Bremseanlegg | 1 272 895 | 43 0754 |
2. Styring | 1 272 895 | 73 737 |
3. Sikt | 1 272 895 | 63 838 |
4. Lykter, refleksinnretninger og elektrisk utstyr | 1 272 895 | 392 295 |
5. Aksler, hjul, dekk og hjuloppheng | 1 272 895 | 339 436 |
6. Understell og understellsutstyr | 1 272 895 | 123 281 |
7. Annet utstyr | 1 272 895 | 55 800 |
8. Skadevirkninger | 1 272 895 | 98 667 |
9. Tilleggskontroller for kjøretøyer til persontransport i gruppe M2, M3 (buss) | 1 272 895 | 143 |
10. Forevisning for trafikkstasjon | 1 272 895 | 2 364 |
Kilde: https://www.vegvesen.no