EBC Brakes Racing’s to nye racingklosser, RP-1 og RP-X, er to klosser med tydelig forskjellige egenskaper. Dette gjør det mulig for deg å velge de klossene som gir deg ønsket bremsefølelse, men hvilken bør du velge? I denne artikkelen forklarer vi forskjellen mellom de to materialene slik at du tar det riktige valget basert på hvilken type respons du foretrekker.

 

 

 

Med RP-1 får du «flat»  respons med gjennomsnitt friksjon på 0,45mu. Klossene takler arbeidstemperaturer opp mot 750°C uten fading. I motsetning til mange andre bane/trackday klosser på markedet, har RP-1 en progressiv responskarakteristikk som gir deg en god følelse ved hver nedbremsing.

Det litt lavere friksjons nivået til RP-1 tillater at du kan jobbe hardere med bremsepedalen, noe som er gunstig på biler som er krever mindre bremsepedaltrykk (over-servo’d) fra fabrikk, som for eksempel: Golf MK7, VW GTI, BMW M-biler, Audi RS modeller osv. RP-1 sørger for og gi deg en jevnere og mer progressiv brems, fremfor det aggressive bittet som mange ikke ønsker på bane.

På de fleste moderne biler får man følelsen av at bremsene «hugger til» ved første pedaltrykk. Selv om denne følelsen gir deg inntrykk av at bilen har veldig gode bremser, vet erfarne racing førere  at en slik bremserespons er uønsket på bane. Et beskjedent bremsepedaltrykk er faktisk gunstig i racing, og det er akkurat dette
RP-1 gir deg. RP-1 er spesielt egnet for biler som ikke er ABS assistert, der jevn respons er viktig for å unngå å låse hjulene.

Mange bruker konkurrerende (Ikke EBC) Big brake kalipere, som bare er tilgjengelig med en stempelstørrelse. Slike kalipere sammen med større bremseskiver som gir et økt dreiemoment radius (kraft x arm), kan det resultere i en «over-servo’d» følelse. Dette kan være bra for dedikerte banebiler, der det normalt er en bremsefordelingsventil og reguleringssylinder. Dette kan være problematisk på vanlige biler der OE-systemet beholdes. I slike tilfeller vil RP-1 hjelpe med å redusere «over-servo’d» følelsen, og gir deg en mer progressiv følelse ved bremsing.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EBC RP-X er også en kloss med «flat» respons som takler arbeidstemperaturer opp mot 850°C uten fading, men har likevel noe høyere gjennomsnittlig friksjon på 0,55mu. RP-X’s høye friksjons nivå gir et mer aggressivt bitt og mer kraft fra start, dette for å redusere behovet for høy bremsepedaltrykk, sammenlignet med RP-1.

Hvis du har prøvd noen av de ledende racingklossene fra EBC’s konkurrenter, som for eksempel PAGD RS29, Ferodo DS 1.11 eller Endless ME20, vil RP-X føles veldig lik i sin responskarakteristikk. Det høye friksjons nivået og bra bitt fra kaldt, betyr at RP-X er godt egnet for «underservo’d» biler som for eksempel R35 Nissan GT-R og Porsche GT-modeller.

På disse bilene er bremsesystemet naturligvis mer progressivt og følsomt, derfor foretrekkes en mer aggressiv bremsekloss som RP-X. RP-X vil allikevel gi deg muligheten til å modulere bremsepedalen og utforske grensene ved hver nedbremsing. 

Dedikerte bane- /racingbiler som benytter seg av en ettermarkeds master sylinder og bremsefordelingsventil, vil også nyte godt av EBC RP-X, siden disse komponentene gjør det mulig for deg å finjustere bremsekraften sånn at man kan tillate bruken av aggressive bremseklosser.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Oppsummering:

Siden både RP-1  og RP-X  har en flat respons og nesten identisk fading motstand, er det ikke slik at det ene materialet er ‘bedre’ enn det andre. Det er mer opptil hver enkelt hva du kan velger, og hva som «føles best» etter egne preferanser. Samtidig som det også tas hensyn til andre endringer som gjøres på kjøretøyets bremsesystem som forklart ovenfor. Derfor tilbyr EBC Racing begge disse materialene, for å gi deg det som fungerer best for deg!