Bremseklossene fra EBC Brakes er for det meste delvis kjørt inn på forhånd – men for banebruk eller ekstrem gatebruk, les nedenfor.
Ultimax-, Greenstuff-, Yellowstuff- og Redstuff kommer med en «Brake-in-coating» som sørger for raskere innkjøring av bremsene
og bedre bremseeffekt de første 100 milene før klossene er helt kjørt inn.
Kjører du på bane eller konkurranse, krever noen EBC legeringer ekstra innkjøring.
Vær generelt oppmerksom på:
- EBC Redstuff anbefales IKKE for banebruk. Med nye klosser og nye skiver kjører du forsiktig de første 500-600 kilometerne. I løpet av denne tiden vil bremsestøvet reduseres og klossene vil føles bedre og bedre.
- EBC Yellowstuff ble omformulert i 2020 til den nye legeringen kjent som DM3068. Det gjør at de nå er en kraftigere bremsekloss med lenger levetid som ikke lenger er gunstig ved banekjøring. Dette skyldes at man nå bruke lenger tid på å kjøre inn klossene i forhold til hva som er akseptabelt i motorsport. Når det er sagt kan du fortsatt bruke Yellowstuff på banen dersom du liker de og ønsker å bruke dem. Men vær forberedt på lengre innkjøring.
- EBC Bluestuff – er den foretrukne legeringen ved banekjøring. Bluestuff kan også brukes når du kjører til og fra banen da den er gategodkjent iht. de europeiske R90 testene.
- Kjører du seriøs banekjøring, sjekk ut RP-Serien som er superrask å kjøre inn, eller den nye SR-Serien som ikke krever noe innkjøring i det hele tatt.
EBC Yellowstuff innkjøring:
Yellowstuff på gata
Fase 1 – Kjør normalt i 80-160 kilometer på vanlig vei / motorvei for å la klossene tilpasse seg skivene og få full kontakt, etterfulgt av 8 stopp fra 100 til 30 km/t med 300 meter mellom hver nedbremsing. La deretter bremsene avkjøles ved å kjøre noen minutter uten å bruke bremsene.
Yellowstuff på bane
Fase 2 – Etter den grunnleggende innkjøringen ovenfor utført på veien eller banen, utfør 10 middels nedbremsinger på banen fra 130 til 30 km/t og la det gå ca. 300 meter mellom hver nedbremsing (ca. 0,4 g decel) La klossene kjøle seg ned i minimum 15 minutter etter å ha kjørt til pit stop.
Fase 3 – Utfør 6 harde nedbremsinger fra 150 til 30 km/t med maksimal akselerasjon mellom påfølgende nedbremsing. (ca. 0,8 g decel, eller 80% av et nødstopp).
La deretter bremsene avkjøles helt i minimum 1 time før du skal kjøre.
EBC Bluestuff innkjøring:
– Utfør «Fase 1» enten på vei eller bane etterfulgt av «Fase 2» på banen.
– Den nyeste Bluestuff DM3362 krever kun «Fase 2» og 15 minutter nedkjøling for å være klar.
– Fase 3 er ikke nødvendig, med mindre dårlige skiver har hindret riktig innkjøring. Har du har tid, utfør også «Fase 3»
EBC RPX og RP-1 innkjøring:
Innkjøring må ikke skje på veien da dette er rene racingklosser som ikke er gategodkjent.
Enkel og lett runde for at klossene skal tilpasse seg etterfulgt av «Fase 3»
EBC Sintered SR11 og SR21 innkjøring:
Dette er en ny generasjon sinter klosser som ikke krever noe kjemisk innkjøring. Klossene trenger bare å tilpasse seg skivene. Kjører du på nye skiver trengs det kun 3-5 nedbremsinger som nevnt i «Fase 3» ovenfor. Innkjøring må ikke skje på veien da dette er rene racingklosser som ikke er gategodkjent.
Sjekk bremsvæsken og tilstanden til kaliperene!
Overraskende mange tar ikke nok hensyn til bremsevæsken. En Racing bremsevæske som EBC BF307+ er en ekstremt ren glykolvæske med et tørrkokepunkt på 307 C bør brukes. Skift væske regelmessig ved banebruk for å opprettholde fast bremsepedal. Væsken bør skiftes annethvert år ved normal gatebruk og hver gang etter en hard dag på banen. Vi anbefaler «Disc heat paint» og Thermo strips på det sterkeste, slik at du kan overvåke temperaturen på skivene og kaliperne. Dersom kaliperne dine blir for varme kan dette skade pakninger. Glidende 1-stemplede kalipere skal alltid sjekkes før banekjøring.