Niels van Roij Design, en kjent bilbygger og designer som står bak blant annet den Tesla baserte Shooting brake, Adventum Coupe og Silver Spectre Shooting Brake.
Her med den nye Breadvan Hommage som er utstyrt med Koni dempere med F1-teknologi.

Etter nesten to års arbeid av et erfarent team, lanserte de Niels Van Roij Design Breadvan Hommage 26 januar 2021. Niels van Roij, som alltid streber etter perfeksjon ville jobbe med Koni på dette prosjektet.

Dette historiske samarbeidet mellom Koni og Breadvan har en lang historie. Det startet i 1948 da Koni introduserte sin første hydrauliske støtdemper, som var verdens første justerbare hydrauliske støtdemper. På begynnelsen av 50 tallet fikk high-end bilprodusenter opp øynene for Koni ved serieproduksjon av sporsbiler. Det er også lenken til den opprinnelige Breadvan. Den opprinnelige Breadvan ble laget av ingeniør Giotto Bizarinni, som igjen ble ansatt av grev Giovanni Volpi for å oppgradere den da nye Ferrari 250 GTO. Det første løpet (24h du Mans) ble bilen overgitt til Ferrari, men måtte trekke seg på grunn av teknisk feil. Likevel, vant de 2 løp og endte på pallen totalt 3 ganger (av 5 løp).

Mange år senere bidro Koni til 16 verdensmesterskap i Formel 1, flere seire i Le Mans og mange andre løp. I dag er alle Formel 2 og Formula 3 biler utstyrt med Koni støtdempere. Derfor har de fleste av dagens F1-førere konkurrert i Koni utstyrte racebiler i løpet av karrieren.

Den enestående Breadvan Hommage
Tidlig i prosessen da Niels van Roij ønsket å ha med seg Koni, var det aldri noe tvil fra Koni om at de ville være med på å utvikle et toppmoderne understell for denne bilen. For denne bilen har Koni utviklet dobbeltjusterbare racing støtdempere (8211 serien) med en ekstremt fin ventilteknologi som sørger for presis innstilling og best mulig justering avhengig av bane og underlag. Da Breadvan Hommage er en fullstendig ombygd bil kunne Koni gi den enestående fjæringskarakteristikk ved hjelp av teknologien fra 8211 serien.

Med Breadvan Hommage fant Koni F1 Technology veien til en enestående bil. Dette er imidlertid ikke unikt for Koni. I 2007 introduserte Koni sin patenterte FSD-teknologi i F1, for å bli verdensmester igjen i 2008. Første generasjon FSD er nå montert på rundt 2 millioner biler. i 2021 vil Koni introdusere 2. generasjon av denne teknologien. Det er en perfekt teknologi for den type kjøretøy som nå er populær: SUV-er og Cross-Overs. Disse bilene er preget av høyt tyngdepunkt og høy kjøretøyvekt. Produsenter sliter med håndteringen og komforten til disse kjøretøyene. Et komfortorientert kjøretøy vil resultere i et karosseri som beveger seg mye ved svinger og bremsing. Å prøve å kontrollere denne vil resultere i svært høye dempekrefter, noe som igjen ikke er ønskelig når du kjører på tøffe veier. Koni FSD tilbyr det beste fra begge verdener, en dempekraftkarakteristikk som varierer avhengig av forholdene. Så høye dempekrefter for å kontrollere bilens bevegelser og lave dempekrefter for å gi komfort når du kjører på dårlige veier. Det som er bra: FSD Mark-II er fortsatt en mekanisk løsning, så det er ikke behov for elektronikk for å kontrollere systemet.

Adam Reedman, direktør for forskning og utvikling hos Koni:
Hovedforskjellen mellom Mark-I og Mark-II FSD er produksjonsteknologien som lar oss produsere den i større mengder i kombinasjon med vår patenterte ventilteknologi som gir enda mer raffinementet i å definere demperens egenskaper. På grunn av høyere produksjonskapasitet er sjansen større for at din neste bil også er utstyrt med Koni teknologi. Hvis ikke, vil du sikkert finne en Koni løsning på etter markedet avslutter Frank Biesheuvel.

Med 150 års erfaring har Koni kunnskapen til å optimalisere kjøreegenskapene på din bil. Koni er aktive i alle kontinenter og leverer støtdempere over hele verden gjennom et stort antall lokale distributører. Koni utvikler, produserer og selger hydrauliske støtdempere for bil, racing, busser, lastebiler, tilhengere, tog og vogner, forsvarbiler og industrielle konstruksjoner. Siden 1972 har Koni vært en del av ITT, et globalt industribedrift med ansatte i mer enn 35 land og kunder i ca. 125 land.
Ønsker du å lese mer om Koni, klikk her!