Det er ingen hemmelighet at det er en effektiv måte å øke ytelsen på en bil ved å redusere vekten. Spare vekt på noen områder har langt større innvirkning enn andre.
Spesielt bremsekomponenter, noe som vi forklarer i denne artikkelen.

Et lettere kjøretøy vil akselerere raskere, enklere å styre og det krever mindre energi når du gjør dette. Når det gjelder racing så handler det om å redusere vekten for å oppnå bedre rundetider, for et elektrisk kjøretøy som Tesla Model S eller Model X, betyr det mindre energiforbruk og faktisk økt rekkevidde.

Hvis vi dykker inn i fysikken, kan vekten til et kjøretøy deles inn i to kategorier. Vekten som holdes opp av fjærene (karosseri, seter, passasjerer, bagasje osv.) og vekten som ikke holdes opp av fjærene
(hjul, dekk, bærearm, bremser osv.)

Den “ufjærede” vekten kan deles opp i to kategorier. Statisk “ufjæret vekt” og roterende «ufjæret» vekt.

Rotasjonsdelen er den viktige delen her. Av de “ufjærede” komponentene roterer felger, dekk og bremseskiver. Alle objekter med masse har Interti. Interti er ganske enkelt hvor motstandsdyktig et objekt er mot endring av bevegelser. Jo større masse, jo større treghet/Interti.

Når en masse roterer raskt, vil den fortsette å gjøre det. Massen motarbeider enhver bevegelses endring. Alle som prøver en gyroskopisk treningsball for håndleddet, kan kjenne hvor mye vanskeligere det er å flytte en masse med rotasjonsmessig treghet, enn en statisk masse.
(dvs. At ballen utgjør mindre motstand når gyroskopet stopper.)

Nøyaktig det samme prinsippet skjer med bremseskivenes masse når kjøretøyet er i bevegelse. Bremseskivene har en roterende treghet,
som betyr at de «kjemper» tilbake mot for eksempel akselerasjon og bremsing.

Selv om Tesla modellene har lettmetallfelger som standard
(nøyaktig av samme grunn, for å redusere roterende ufjæret vekt) og til og med leveres med lettere bremsekalipere i aluminium, er de også utstyrt med tunge støpejernskiver, på grunn av kostnader.

Når et elektrisk kjøretøy er betydelig dyrere å produsere enn konvensjonelle forbrenningsmotorkjøretøy, er det kanskje ikke overraskende at regnskapsførerne vant her. Vi antar at Elon Musk må finansiere romprogrammet på en eller annen måte.

Tesla modeller er dessverre utstyrt med vanlige støpejernskiver som er betydelig rimeligere å produsere, men er en dyr pris å betale for deg som forbruker, med tanke på kjøretøyets dynamikk og rekkevidde.

EBC 2-delt fult flytende front skiver er 3,5 kg lettere pr. stk. noe som tilsvarer en vektbesparelse på 7 kg foran.

Her spør normalt folk
«ja, men hvor stor forskjell utgjør 7 kg på et kjøretøy som veier 2,100 kg?»

 

De har et poeng, hvis de ikke glemmer to viktige faktorer.
Bremseskivenes vekt er ufjæret og roterende.
 

Studier viser at det å redusere ufjæret statisk vekt kan gi en vektbesparelse på 2 – 5x den reduserte vekten (her 7kg redusert vekt), og enda mer imponerende er det når man ser på reduksjon av ufjæret rotasjons vekt som viser seg å kunne tilsvare en vektbesparelse på 10-15x den reduserte vekten (7kg x 10-15)

Dette støttes av uavhengige tester utført av en rekke felgprodusenter.
Denne informasjonen ligger lett tilgjengelig der ute, dersom du ønsker å lese mer.

 

Dette betyr at en vektreduksjon på 7kg med EBC`s 2-delte flytende skiver faktisk kan tilsvare så mye som 70-100 kg vektreduksjon, eller for å si det på en annen måte, vekten av en voksen person. Det tilsvarer en reduksjon på omtrent 4-6%, eller en økning på 16-24 km i rekkevidde.
*ved hver full-ladning*
 

Når du da vet at du har en rekkevidde på 16-24 km ekstra, er jeg sikker på at du er ganske enig i at dette er en hendig økning, og bidrar til mindre «rekkeviddeangst» som mange EL-bil eiere kjenner på.

 

Enda bedre, så behøves det ingen modifikasjon for å montere disse bremseskivene. De er direkte erstatning mot de originale og monteres på
1-2 timer med vanlig verktøy.