Her får du svar på de mest stilte spørsmålene rundt Performance bremser

Vi trenger kanskje ikke fortelle deg at det florerer av myter og diskusjoner rundt temaet bremser.
I denne artikkelen svarer vi på noen av disse spørsmålene, en gang for alle…

 

 

Hvor ofte skal bremsevæske byttes?
Hvert andre år ved normalt bruk, eller hver 2-3 gang etter banekjøring. Husk alltid å sjekke væskens kvalitet dagen etter banekjøring.

 

Hvordan velger jeg riktig bremsevæske?
De fleste kjøretøy bruker en DOT 3 eller DOT 4 Glykol væske – Sjekk på toppen av mastersylinderen din eller instruksjonsboka for kjøretøyet.

 

Hva er forskjellen mellom DOT 3/4/5 bremsevæske?
DOT 3 og 4 har faktisk den samme glykolbasen, med DOT4 som er renere da den er mer raffinert og inneholder mindre vann. DOT 5 kan være silikon – eller glykol og kan ikke byttes ut med DOT 3/4.

 

Hvilken bremsevæske skal jeg bruke ved banekjøring?
En DOT 4 som tåler høye temperaturer er best, som f.eks. EBC BF307 Racing væske

 

Hva er ‘tørt kokepunkt’ og ‘vått kokepunkt’?
Det tørre kokepunktet referer til når væsken er ny fra en uåpnet flaske. Det våte kokepunktet er når væsken er brukt og må skiftes (der vanninnholdet er over 3%)

 

Hvorfor er tørr kokepunktet høyere enn våt kokepunktet?
Dette er fordi fukten i en bremsevæske koker ved lavere temperaturer, derfor vil det våte kokepunktet være lavere.

 

Hva er pakninger i kaliperen laget av?
De fleste kalipere bruker EPDM gummi, mens noen få bruker nitrilgummi. En sjelden gang bruker man Fluorgummi.

 

Hvor ofte bør pakninger i kaliperen byttes?
Hvert 2-3 år ved normalt bruk. etter noen få løp på banen eller hvis kaliperhuset når temperaturer over 250°C.

 

Hva er den maksimale sikre temperaturen som pakningene i en kaliper kan utsettes for?
EPDM pakninger (den mest vanlige typen) er ikke laget for bruk over 140-150°C, noe som tilsvarer ca. 250°C på kaliperhuset.

 

Hvor varme blir bremseskivene, og hva betyr dette for valg av klosser?
Varmemaling er et praktisk verktøy som foreller deg nøyaktig hvilke produkter du bør bruke. EBC tilbyr 3 forskjellige som kan males på ytterkanten av skivene før racing. EBC Brakes Rotor Paint Kit inkluderer også 10 heat strips.

Malingen som følger med er: 430, 540 og 650°C.

Mal alle tre separat i linjer på skivekanten.
Temperaturen i midten av bremseklossene vil alltid være i gjennomsnitt 100°C mer enn den ytre kanten på skivene ved banekjøring. Hvis skivekanten din ikke når 430°C, vil du fint kunne bruke alle EBC sine bremseklosser. Dersom skivenes ytterkant overstiger 540°C (ca. 640°C i midten av klossene) er du forbi EBC Bluestuff og må bytte til EBC Brakes RP-1 eller RP-X.

Hvis 650°C malingen går av, trenger du definitivt RP-1 eller RP-X. Her er en veiledning for de forskjellige klossene og deres temperatur: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kurven nedenfor viser at klossenes temperatur ved banekjøring er i gjennomsnitt 100°C mer enn skivenes ytterkant.