Det er ikke bare dekkene du bør kontrollere før vinteren setter inn, bremsene er en svært viktig sikkerhetsdetalj på bilen som mange synes å glemme!

Gode funksjonelle bremser er sammen med skikkelige vinterdekk en god forsikring for trygg og sikker kjøring på Norske vinterveier. Om vi tar utgangspunkt i at støtdempere, fjæring og andre vitale deler er i orden, og at du har valgt gode kvalitetsdekk til vintersesongen, kan vi rette fokuset mot bremsene. Når byttet du bremseklosser sist, eller skiver, og hva med bremsevæske, er den blitt kontrollert eller byttet de siste par årene eller etter bilferien i sommer?

Når bremsene gradvis blir dårligere blir man også gradvis vant til en dårligere bremse effekt og man må være bevisst på dette, ikke bare forvente en gitt levetid eller faste intervaller på bremsebytte. Bremsene vil slites ulikt ved ulike bruksområder, ferieturen med full lastet bil over fjellheimen, eller Tysklandsturen med nedbremsinger fra hastigheter utover det vi er vant til her hjemme, betyr andre belastninger på bremsene enn den hverdagslige kjøringa til og fra jobben. Det har også blitt svært populært å ta en tur på bane for å teste både bilen og egne kjøreferdigheter, og her er det nok mange som glemmer hvilke belastninger man påfører bremsene og bremsesystemet. I tillegg kommer faktorer som rustne bremseskiver og heng på kalipere som kan føre til ujevn slitasje og vibrasjoner.

Vi anbefaler alltid at du får sjekket bremsene og bremsevæsken på et verksted, men du kan også utføre noen enkle kontroller selv for å sjekke hvordan det ligger an med bremsene på bilen din, og når du nå skal i gang med hjulskift for vinteren er det en fin anledning å få kontrollert bremsene.

Start med å tråkke inn bremsepedalen så langt som mulig i 4-5 sekunder mens bilen står i ro, pedalen skal ikke gi etter. Kjør så rett frem i 30-40km/t og foreta en bestemt nedbremsing mens du holder løst i rattet, bilen skal holde stø kurs rett frem, dersom den trekker til en av sidene tyder det på at bremsene på den siden er mer slitt enn den andre og bør kontrolleres på et verksted. Ved vibrasjoner i ratt eller karosseri bør du også få kontrollert bremsene på et verksted. Kontroll av bremsevæske – kun visuelt, ikke åpne beholderen, det er det kun autorisert verksted som har lov til! Er det lavt nivå i beholderen kan det tyde på slitte klosser eller lekkasje. Bremsevæsken skal være klar og fin, er den mørk skal du få dette sjekket på et verksted omgående. Bremsevæsken er hygroskopisk som betyr at den trekker til seg fuktighet og forringes over tid uansett bruk eller ikke. Ved høye belastninger som banekjøring eller lignende forringes den raskere og bør kontrolleres ofte. Visuell kontroll av bremseklosser og bremseskiver gjør du enkelt når du har av hjulet og får fritt innsyn på bremsene. Sjekk at klossene sitter som de skal i kaliper, at det er belegg på klossene og at de ikke er skjevslitt. Tørk av skivene, sjekke slitekant, tykkelse og om det er rustet. Om skivene er under minimum tykkelse kan du kontrollere ved å sjekke maks/min mål tilhørende den aktuelle skiven til din bilmodell.

Vedlikehold av bremser er viktig. Vask og tørk, vedlikeholds bremsing, altså aktivisering av bremsene regelmessig. Unngå rask nedkjøling av varme bremser, har du kjørt aktivt og brukt bremsene godt la de få tid til å kjøle seg ned med normal, rolig bremsing før parkering.

Bremser er viktig, for din egen og andres sikkerhet, sjekk bremsene regelmessig og velg å bruke litt ekstra penger på gode anerkjente varemerker fremfor å løpe etter det aller billigste, det finnes mye annet du heller kan spare inn på enn bremsene!

Ved usikkerhet på noe som helst som har med bremsene å gjøre – kontakt et verksted for kontroll!

Jon Lindblad
Brakes Norge/ brems.no