Hva er Twin-Tube Støtdempere?
Vanlig brukt på personbiler, lette lastebiler og SUV-er, twin-tube støtdempere er kostnadseffektive og gir utmerket håndtering og kontroll. De har to sylindre – en indre sylinder som huser stempelet og stangen, og en ytre sylinder som holder hydraulikkvæsken.
Hvordan Fungerer Twin-Tube Støtdempere?
Twin-tube støtdempere har to separate sylindere: den indre sylinderen lagrer hydraulikkvæske, mens den ytre sylinderen holder gass, og en ventil kontrollerer oljestrømmen. En stempelstang er koblet til stempelventilen, og når kjøretøyet beveger seg, beveger stempelstangen seg opp og ned. Når støtdemperen komprimeres, skyver stempelet olje ut av den indre sylinderen og inn i reservesylinderen. Det motsatte skjer når støtdemperen beveger seg opp, med oljen som går fra reservesylinderen til den indre sylinderen.
Fordeler med Twin-Tube Støtdempere
- Mykere kjøreopplevelse
- Vanligvis rimeligere sammenlignet med monotube støtdempere
- Lavt gasstrykk reduserer belastning på tetningene og holder friksjonen til et minimum
- Demperhuset kan absorbere noe støt og fortsatt fungere
Ulemper med Twin-Tube Støtdempere
- Kan være utsatt for kavitasjon og skumdannelse
- Begrenset dempingskraft på grunn av liten stempelventil og mindre olje
- Følsomme for å holde på varmen
Hva er Monotube Støtdempere?
Monotube støtdempere har én sylinder delt inn i seksjoner og er en populær oppgradering for racebiler, off-road kjøretøy og andre ytelseskjøretøy.
Hvordan Fungerer Monotube Støtdempere?
En seksjon av en monotube støtdemper har væske hvor stempelet og stangen beveger seg. Det er også en seksjon som holder gassen. Et flytende stempel og tetning skiller oljen fra gassen. Konstant belastning påføres sylinderen for å opprettholde dempingen.
Fordeler med Monotube Støtdempere
- Gir mer kontroll og respons
- Forbedret varmespredning – holder seg kjøligere
- Høyt trykk
- Større oljekapasitet for lengre olje- og støtdemperlevetid
- Olje og gass er i separate kamre – ingen skumdannelse
- Fastere kjøreopplevelse
- Mindre utsatt for støtdempersvikt
Ulemper med Monotube Støtdempere
- Støt mot demperhuset kan skade støtdemperen
- Kan koste mer enn twin-tube støtdempere
- Noen kan føle at det har fastere kjøreegenskaper på grunn av det høye gasstrykket