Den nye EBC Brakes ED+ er spesielt utviklet for SUV, 4×4 og Jeep™ som krever bedre bremsekraft ved høyere hastigheter og tyngre last.

Hvis du ser etter en mer pålitelig brems og forlenget levetid, prøv EBC Extra Duty ED+ bremseklosser.

Den mest effektive og økonomiske metoden for å oppgradere bremsene er å bytte til oppgraderte bremseklosser, som ED+ fra EBC Brakes. Disse gir bedre bremseeffekt, lenger levetid og er mer motstandsdyktige mot varme. Produsert utelukkende av EBC i England, består EBC Brakes ED+ av aramidfiber pluss en ubetydelig mengde stålfiber. EBC Brakes ED+ er skånsom mot bremseskivene og avgir svært lite bremsestøv.

Hvorfor ED+ bremseklosser?
Store Amerikanske SUVer med dekk som har stor utvendig diameter utgjør et problem for bremsesystemet. Dette er ikke kritikk rettet mot bilprodusentene men en forklaring på hva som skjer med større offroad dekk.

1. Det første problemet er termisk eller kinetisk energi på en tung 2,3 tonns bil/lastebil med 700 HK+ der bremseklossene blir for varme og «fader». Derfor kreves det bremseklosser som er mer motstandsdyktige mot varme.

2. La oss se på to kjøretøy. Vi har en Mustang Gen 6 og en RAM TRX, begge med 380 mm bremseskiver, eller en Raptor med 350 mm bremseskiver. Dekkenes rulleradius på en Mustang er 34,29 cm. og på en TRX 43,94 cm. som er en økning på 22% sammenlignet med Mustang.

3. Det siste problemet er «svampete» bremsepedal som kan oppstå under kraftig retardasjon ettersom kaliperen må gjøre mer arbeid på grunn av større dekkdiameter. Løsningen er bremseklosser med høyere friksjon, noe som reduserer behovet for høyere pedal- eller kalipertrykk.

Med EBC Brakes ED+ får du:
– Lenger levetid
– Brake-in coating for raskere innkjøring og trygg funksjon fra start
– Bedre bremseeffekt enn de fleste ettermarkedsklosser der ute
– Tåler et bredt spekter av driftstemperaturer
– Dobbeltspor for å redusere støy og avgassing (fading)
– Etter innkjøring (900 – 1500 km) er de fri for støy.
– Laget med Nucap NRS-Bakplate for 5 x bindestyrken til konvensjonelle bremseklosser.

La bremseklossene få lov til å tilpasse seg skivene ved normal «bykjøring» de første 900 – 1500 km. og følg opp med 15 middels til tunge nedbremsinger for å fullføre innkjøring og herdeprosessen.