EBC Brakes – Motvekter (Skates): Formål og Typer

Bremseklosser i eksklusive kjøretøy har ofte motvekter – men hva gjør de egentlig?

Mange high-end kjøretøy er utstyrt med bremseklosser som inkluderer motvekter – også kjent som «skates» – som vist nedenfor. Disse kan være sirkulære eller lamellformede, med vekt og størrelse som varierer avhengig av produsentens spesifikasjoner for bremseklossene.

Hva er formålet med motvektene?

Motvektene på bremseklossene har ingen funksjon knyttet til kjøretøyets sikkerhet; de er ikke i kontakt med noen bevegelige deler, bortsett fra selve bremseklossens bakplate. Deres eneste funksjon er å endre massen og resonansfrekvensen til materialet mot bremseskiven. Når man bytter enten klossene, bremseskivene, eller begge fra originalt, vil resonansfrekvensen som forårsaker bremsestøy uunngåelig endres.

Én størrelse passer ikke alle

Noen bremseklossmaterialer krever ingen motvekter, mens andre har nytte av motvekter med ulik form eller vekt. EBCs tilnærming er å bruke ulike motvekter og teste dem empirisk for å evaluere hvilke løsninger som fungerer og hvilke som ikke gjør det, med mål om å levere en kloss som produserer minimal eller ingen lyd. Det er slik EBC har utviklet sin universelle tilnærming til bremseklossmotvekter.

Gjennom EBCs testprosess, som har inkludert testing av klosser både med og uten motvekter, har de kommet frem til en optimal løsning med hensyn til både vekt, masse og materialdesign som kan eliminere all bremsestøy.

Dokumentert ekspertise innen friksjon og støyreduksjon

Med over 20 millioner solgte bremsekloss-sett globalt og mer enn 40 års produksjonserfaring, har EBC Brakes utviklet en unik forståelse av hva som forårsaker bremsestøy – og hvordan den kan forhindres. EBC har gjort materialjusteringer og endringer i flere tiår, og vi har nå landet på en materialserie som utvikles og blandes internt av verdens beste friksjonsmaterialforskere i Bristol, Storbritannia. Disse valgene gjøres her: EBC Brake Pad & Disc Selector Tool – EBC Brakes

Ytterligere støyreduserende egenskaper

Bremsekloss-shims

Et annet viktig element for å redusere støy er bruk av shims på baksiden av bremseklossene, som hjelper med å absorbere vibrasjoner og redusere lydoverføring.

Bremsekloss-shims

Fasede kanter (Edge Chamfers)

Fasingen er designet for å påvirke hvordan friksjonsmaterialet på klossen først møter bremseskivens overflate. Fasing har vist seg å være effektiv, og derfor benytter EBC dette på nesten alle sine bilklosser. Disse fasene lages med to toppmoderne slipelinjer som både faser og sliper klossene til en helt glatt overflate i én enkelt passering.

Fasede kanter (Edge Chamfers)

Produksjonslinje for EBC bremseklosser