Som en av få gjenverende produsenter leverer EBC et komplett bremseprogram produsert i England. I sin egen fabrikk produserer de bremseskiver i topp kvalitet støpejern og tilsetter kobber for å bedre skivenes evne til å tåle store temperatursvingninger og øke styrken.
EBC produserer sine bremseskiver i G3000 spesifisert støpejern som du kan se spesifikasjoner/egenskaper på her: G3000 Spec/properties
EBC Skivene er støpt med material styrke 150Nm/m2 med nøyaktig kontrollert variasjon i overflate hardhet på mindre enn 20HB og er CNC maskinert til en overflate toleranse på mindre enn 0,05mm, to tusendels tomme. Anbefalt maksimum sidekast ved montering er derfor 0,1mm. / 4 tusendels tomme TIR (Total Indicator Reading, ref. Mikrometer!)
Montering av bremseskiver med sidekast over disse anbefalte grenser vil resultere i vibrasjoner etter 4000-6500km. Pga det vi kan kalle STF (Skive Tykkelses Forskjell), eller rett og slett forskjell i tykkelse på skivas overflate pga for høyt sidekast ved montering. Dette skjer da høyeste punkt på skiva subber punktvis borti bremseklossene og det blir gradvis slitt mer på disse punktene enn på hele skivas diameter/overflate og vibrasjoner oppstår. En annen årsak til ujevn slitasje er ofte bremsekalipere som henger på, eller trekker/skyver skjevt pga rust og dårlig vedlikehold.
Dette er ingen garantisak da årsaken er feilmontering, dårlig rengjøring eller skjevheter i nav mm. Bremseskiver skal monteres på helt rene nav, rensket for støv, møkk, rust og avleiringer. Og det skal absolutt ikke brukes kobberpasta e.l på navflaten mellom skive og nav ved montering. Disse stoffene inneholder slipematerialer og kan skape sidekast på lik linje med rust og andre partikler på navet!
Bremseklosser SKAL byttes ved skivebytte. Det skal ikke monteres gamle brukte bremseklosser på nye skiver!
Du kan bytte bremseskiver og bremseklosser på et lukket bremsesystem, MEN ikke under noen omstendighet skal bremsesystemet åpnes av personer uten kvalifikasjoner og fagkunnskap og når bremseslanger og bremsevæske må byttes skal det gjøres på et autorisert verksted av faglært personell!
Tenk sikkerhet og langsiktighet ved valg av komponenter. Spør gjerne salgstedet hvor produktene er laget og etter hvilke normer og retningslinjer. Husk at bremser og understell (støtdempere, fjærer) er viktige sikkerhetskomponenter på et kjøretøy, og dette må absolutt ikke underprioriteres. Det finnes mye du kan spare penger på – Men når det gjelder bremser og understell kommer kvalitet og sikkerhet først!